متأسفانه امروزه مسلمانان در طب جدید و از نظر علمی ، ریزه خوار و جیره خوار علوم غربی هستند . در ایران نیز ، داروهای شیمیایی به صورت مستقیم از کشورهای غربی وارد یا در کارخانه های داخلی و با فرمول هایی غربی فراهم می شوند . از این منظر و به لحاظ علمی ، کشور به بیگانگان واپسته است و به جهت اقتصادی نیز ، هزینه خرید خود داروها یا واگذاری امتیاز ساخت آنها به دیگران ، رقم هنگفتی است . این وابستگیهای آسیب زا ، با احیای طب سنتی اسلامی ، تا اندازه ای ، کم خواهد شد . با این همه ، نقش طب سنتی اسلامی در کشور ، به جهت مخالفت های فراوان ، بسیار کم رنگ شده است . علت عمده افول طب سنتی در ایران دو چیز است :

۱. خودباختگی مسلمانان نسبت به تمدن غربی . ۲ ، رویگردانی مسلمانان از همه داشته های خود در زمینه طب ، به ویژه روایات .

 

آری ! احیای طب سنتی اسلامی به آن دسته از سرمایه داران بزرگ خارجی و نمایندگان آنها و همچنین به پزشکانی زیان می رساند که با جان انسانها سوداگری میکنند . اگر پزشکان ما به جای اینکه علم خود را از شرق و غرب بگیرند ، آن را از آیات و روایات نورانی برداشت میکردند و این دو منبع مهم را مبنای دانش خود قرار می می دادند ، هم م آمار بیماری ها به شدت کاهش می یافت ، هم ایران اسلامی در علم پزشکی ، حرف نخست را در دنیا می زد . در روایات اسلامی آمده است : « « شَرِّقا وغَرِّبا لن تجدا علماً صحیحاً إلا شیئاً یخرج من عندنا أهل البیت »۱ ؛ « اگر به شرق و غرب عالم هم بروید ، هرگز به علم صحیح دست نمی یابید ، مگر آن علمی که از نزد ما اهل بیت بیرون می آید » . در کتاب پیش روی ، از آیات و روایات و دیدگاه حکما و اطبای اسلامی متقدم و معاصر بهره گرفته شده است . مطالب دو مبحث مهم کتاب یعنی « مزاج شناسی » و « نسخه های درمانی » نیز به گونه ای مستقیم برگرفته از اندیشه و مکتب طبی استاد حکیم « حسین خیراندیش » است .۲ امیدوارم که این سعی اندک ، مقبول درگاه الاهی قرار گیرد . ثواب این کتاب را تقدیم به چهارده معصوم ﷺ میکنم . به امید روزی که اساس و مبنا در همه علوم ، آیات و روایات اهل بیت اسلام باشد .

 

 

______

۱. الکافی ، ج ۱ ،ص ۲۳۹ ؛ مستدرک الوسائل ، ج ۱۷ ، ص ۲۷۲

۲. گفتنی است ، در راستای تکمیل مطالب ، گاهی نکاتی نیز از دیگر اطبا و حکمای سنی اسلامی افزوده شده که منبع و نشانی آن ذکر گردیده است.